Medarbetarna på Patienttransport går mest på Södersjukhuset

gruppbild på medarbetare i lila tröjor, vita  byxor och medaljer runt halsen
I maj pågick en utmaning på Södersjukhuset där verksamheterna räknade poäng för steg och andra hälsofrämjande aktiviteter. Vann gjorde avdelning Patienttransport i konkurrens med främst Akuten som blev tvåa.

Stolta och engagerade medarbetare firade segern med tårta och medaljutdelning på avdelningen. Men för medarbetarna på Patienttransport var målet på 10 000 steg egentligen inte så svårt att nå.

– En lugn dag går vi 20 000 steg och andra dagar kan vi gå uppemot 30 000 steg. Vi går i snitt sju timmar om dagen, berättar Marijana Todorovic som har jobbat på Patienttransport i sju år.

500-600 transporter om dagen

Avdelningen sköter merparten av de interna patienttransporterna på Södersjukhuset och är tillgängliga dygnet runt, året runt. Omkring 500–600 transporter görs om dagen.

– Vi är högra handen för vårdpersonalen och kör patienter från punkt A till punkt B inne på sjukhuset: till undersökningar, till röntgen, från akuten till avdelningar, säger Marijana Todorovic.

– Det är ett viktigt uppdrag. Om patienten inte kommer till rätt plats i rätt tid så försvåras logistiken på sjukhuset, säger Carina Gerhardsson som är chef för enheten.

Transporterna beställs digitalt och beställningen kommer till transportörernas mobiltelefoner. De har då 30 minuter på sig att komma.

– Ofta kommer vi snabbare, säger Marijana Todorovic.

Jobbet kan vara stressigt om patienten inte är klar och de behöver vänta. Teamet behöver också jobba smart, det vill säga se till att den som är närmast ett aktuellt jobb tar det och att försöka ta med en patient eller tom säng på vägen tillbaka.

Bemötandet är viktigt

Persontransportörerna har mycket kontakt både med övrig personal på Södersjukhuset och med patienter som ska transporteras.

– De som jobbar här på Patienttransport är duktiga på att prata med patienterna utan att besvara frågor kring behandling eller diagnos, som de ju varken kan eller får svara på, säger Carina Gerhardsson.

– Vårt bemötande är viktigt, många är oroliga. Vi pratar om livet och vanliga saker, det får dem att känna sig trygga. Vi får också många frågor från patienterna. De är intresserade av Södersjukhuset och av sjukhusets historia, frågar om bergrummet och är imponerade av nya akuten, säger Marijana Todorovic.

– Det här är ett mycket roligt jobb. Nästan alla är nöjda, det är sällan vi träffar någon som inte är det, avslutar hon.