När är det min tur – prisad satsning skapar tryggare patienter på akuten

grön modul med informationsskylt ovan
Ett besök på akuten är för många både stressande och oroande. Ofta är det svårt att förstå vad som händer och att ta till sig information. 2018 inledde akuten därför ett samarbete med sjukhusets innovationsavdelning för att öka tryggheten och bland annat försöka svara på frågan ”När är det min tur?”. Projektet har i år vunnit första pris i Design S – Swedish Design Awards i kategorin tjänstedesign.

Vuxenakuten på Södersjukhuset ligger i nya fina lokaler. Redan vid ingången startar de blå linjerna i golvet som följer patienten under hela besöket. I golvet finns också markeringar om att man är på väg till bedömning eller vidare till undersökningsmodul B. Tydlig skyltning på väggen visar toaletter och utgången till garage och taxi.

– När vi flyttade in i de nya lokalerna, märkte vi att patienterna hade svårt att hitta, förklarar Jenny Delin som är vårdenhetschef på akutmottagningen.

Information i golvet

Att informationen finns på golvet, och inte som tidigare på skyltar i taket, beror på att de flesta tittar ner i golvet när de går

akuten_golv_extern.png

– Den som kommer till akuten är orolig och har ofta ett tunnelseende. Därför behövs tydlig och enkel information, säger Maria Stockhaus, innovationsledare och tjänstedesigner på Sös Innovation.

Det här är ett exempel på hur lösningsfokuserat projektet har arbetat. För att förstå vad som skapar oro och stress under akutbesöket har medarbetarna från Innovation intervjuat patienter och närstående. På så sätt har de identifierat ett problem som de tagit med tillbaka till personalen på akuten för att involvera, återkoppla och diskutera lösningar.

När är det min tur vanligaste frågan

Den absolut vanligaste frågan som patienterna ville ha svar på har varit ”När är det min tur”.

– Att kunna svara på hur lång tid det tar att vänta är en utmaning för de flesta akutmottagningar, säger Jenny Delin.

Svårigheten beror på att de mest akuta patienterna måste gå först, oavsett hur länge andra får vänta.

– Det är viktigt att patienterna förstår varför de får vänta, men också att de vet att personalen har koll på dem. Jag har träffat patienter som har trott att de har en pågående hjärtinfarkt och att ingen bryr sig. Andra har inte vågat handla mat eller gå på toaletten av rädsla för att förlora sin plats i kön, säger Maria Stockhaus.

Nu finns filmer och informationstavlor på olika platser i väntrummen. Där beskrivs de olika stegen från inskrivning tills man får träffa läkare. Allvarlighetsgraden hos patienterna förklaras genom en färgindelning i fyra steg från grönt till rött. Informationsmaterial finns på engelska och arabiska.

akuten extern priofärg.png

Hungriga patienter

Frågan om mat visade sig också vara viktig.

– För personalen är det långt till köket och svårt att hinna dit när det är mycket att göra på akuten. De tänkte inte heller alltid på att en patient som nyligen kommit in på akuten ändå kunde vara hungrig, säger Jenny Delin.

Så ett nytt sidoprojekt skapades där Södersjukhusets måltidsservice deltog. Nu finns kylskåp med näringsdryck, smörgåsar och annan dryck vid var och en av de moduler där patienterna väntar. Personalen frågar patienterna när de senast åt. Klagomålen kring bristen på mat är borta.

Idag är akutens patienter tryggare med varför de behöver vänta och har lättare att hitta rätt. För personalen innebär det färre frågor, mindre irritation och en bättre arbetsmiljö.

–  Samarbetet med Innovation har varit en förutsättning för att vi har lyckats så bra, säger Jenny Delin.

–  Det ser så enkelt ut när det är färdigt, men det ligger mycket arbete bakom. Varje mening är noga genomtänkt. Det har också varit väldigt roligt och jag är stolt över att det blev så bra, säger Maria Stockhaus.

Foto: Fotogruppen Sös