Nu är Södersjukhusets utbildnings- och innovationscenter HBTQI-certifierat!

gruppbild, personer står, sitter på bänk, ligger i knä med prideflaggor i händerna
För att bli HBTQI-certifierad av organisationen RFSL krävs ett gediget arbete, bland annat att alla medarbetare deltar i utbildning och att en handlingsplan tas fram. Resultatet är en ökad kunskap och medvetenhet om vikten av inkludering.

– Vi träffar många kollegor från sjukhuset och väldigt många studenter. Vi ville bli ännu bättre på att bemöta och få alla att känna sig välkomna, säger Anna Nordin Lundqvist, sektionschef för Utbildnings- och innovationscenter, om varför de har valt att HBTQI-certifieras.

Diskriminering, inkludering och lika värde

Tillsammans har alla medarbetare deltagit i fem utbildningstillfällen inklusive workshops. Utbildningen har gett många nya insikter.

– Vi har gjort en djupdykning i de olika begrepp som finns och pratat mycket om inkludering. Avsnittet om diskriminering var viktigt och tog även upp andra grupper i samhället, säger Fatima Edström en dem som deltagit.

– Lika värde och respektfullt bemötande är frågor som vi har diskuterat mycket. Det har också varit både roligt och värdefullt att göra detta tillsammans med alla kollegor. Vi har lärt känna varandra bättre genom de diskussioner vi har haft, säger Malin Horngren.

Treårig handlingsplan

Malin Horngren har ingått i den arbetsgrupp som har tagit fram handlingsplanen de nu ska genomföra under kommande tre år. Förutom Malin har arbetsgruppen bestått av ytterligare tre medarbetare och Anna Nordin Lundqvist. Handlingsplanen har sin grund i medarbetarnas gemensamma diskussioner och handlar bland annat om att bibehålla och utveckla hbtqi-kompetensen. Arbetsmiljö och bemötande är en annan punkt där även den yttre miljön är betydelsefull, till exempel hur toaletter ska vara uppmärkta eller att en prideflagga kan kännas välkommande. Ett stort område är kommunikation.

– Vi behöver titta på all vår kommunikation med nya ögon så att fler känner sig inkluderade. Det kan handla om hur en familj ser ut i scenarios i olika läraktiviteter eller hur vi väljer vilka som ska synas på våra foton, säger Anna Nordin Lundqvist.

Avslutningsvis säger hon att arbetet har varit tankeväckande på många sätt.

– Jag trodde nog att vi som samhälle var mer öppna än vi är, men det finns fortfarande ett stort utanförskap där många är rädda för att till exempel visa sin kärlek. Detta har gett en hel del nya insikter och ny kunskap.

Bildtext: Anna, Fatima och Malin tillsammans med några av sina kollegor firar HBTQI-certifieringen.

Foto: Torkel Ekqvist, Fotogruppen Sös.

Mer information

Södersjukhusets utbildnings- och innovationscenter består av enheten för grundutbildning, enheten för lärande och fortbildning samt innovation och design lab. Här finns 22 medarbetare.

HBTQI är ett paraplybegrepp för homosexuella, bisexuella, transpersoner, personer med queera uttryck och identiteter samt intersexpersoner. På RFSLs hemsida finns mer information.