Sjuk - var kan jag få hjälp?

I Stockholms län finns det många vägar till akut vård. Den nya strukturen består av fem vårdformer närmare patienten: 1177 Vårdguiden, vårdcentraler, närakuter, akutmottagningar och en intensivakut.

För sjukvårdsrådgivning - ring telefonnummer 1177

Du behöver inte alltid besöka en vårdcentral eller ett sjukhus när du är sjuk. Vid lättare sjukdom som till exempel förkylning vårdar du dig bäst själv hemma.

Dina första val när du behöver träffa läkare eller sjuksköterska

Vårdcentralen tar emot både barn och vuxna. Många har drop-in tider och akuttider samma dag. På kvällar och helger finns det också tretton husläkarjourer.

Närakuten - för skador och sjukdomar som inte kan vänta

Närakuterna hjälper er med allvarligare skador och sjukdomar som inte kan vänta, till exempel benbrott, hjärnskakning eller akut allergi. Här finns röntgen och laboratorium.

Akutmottagningen - för vård när livet är i fara

För riktigt allvarliga eller livshotande skador och sjukdomar är det akuten som gäller. Stockholms akutmottagningar har öppet dygnet runt.

Kontakta 1177 Vårdguiden om du vill vill få hjälp att välja mottagning.

Södersjukhusets presstjänst Tel: 010-482 05 69 press.sodersjukhuset@regionstockholm.se