Nya rön om syrgasens effekter vid akut hjärtinfarkt

– Det har funnits en övertro på syrgasens smärtlindrande effekter som vi nu kan motbevisa, säger Robin Hofmann, hjärtläkare på Södersjukhuset.

I veckan pågår den årliga kongressen European Society of Cardiology i München, som samlar hjärtläkare och forskare över hela världen. Precis som i fjol har nya data från den svenska syrgasstudien Deto2x-Ami rönt stor uppmärksamhet internationellt.

– Våra nya resultat bekräftar att rutinmässig syrgas i ambulansen till patienter med misstänkt hjärtinfarkt och normal syremättnad i blodet inte förbättrade överlevnaden efter ett år. Inte minst viktigt visar de att det inte är farligt utan bara onödigt att ge syrgas till den här patientgruppen, säger Robin Hofmann, kardiolog och forskare till tidningen Dagens Medicin.

Forskningsstudien Deto2x-Ami omfattar över 6 600 patienter med misstänkt hjärtinfarkt. Läs mer om studien på Hjärt- lungfondens webbplats.

Södersjukhusets presstjänst Tel: 010-482 05 69 press.sodersjukhuset@regionstockholm.se