Nina Betzler utsedd till bästa handledaren för tredje gången

Nina Betzler
Nina Betzler, biträdande överläkare i obstetrik och gynekologi på Södersjukhuset, har utsetts till bästa kliniska handledare för läsåret 2018–2019 av läkarstudenterna på kursen i obstetrik och gynekologi på Södersjukhuset. Hon får utmärkelsen för sitt fantastiska bemötande och pedagogiska sätt och det är tredje gången hon blir utsedd.

Nina Betzler har handlett kandidater och unga kollegor i stort sett hela tiden sedan hon blev färdig läkare. Det tillhör huvuduppgifterna i läkares kliniska vardag men det kan vara en utmaning att integrera det på ett bra sätt i en annars full arbetsdag.

Vad är roligast med att handleda studenter?

- Deras nyfikenhet, kunskapshunger och fria sätt att tänka är inspirerande. Jag tror att motiverande handledning lägger grunden för engagerade och duktiga läkare.

Vid handledningen går Nina Betzler igenom fall tillsammans med studenterna och de resonerar kring patienten och olika typer av behandling. Att ge utrymme för studenterna att tänka själva tror hon är viktigt. Att ge konstruktiv kritik är också viktigt.

- I handledningen är jag rak och ger feedback kring vad studenterna behöver förbättra, vilket de verkar uppskatta. Jag visar också att jag brinner för min specialitet.