Ökning av digitala rehabbesök på handkirurgen

För den som har opererats på handkirurgen och behöver rehabiliteringsträning har videomötet blivit en praktisk lösning så här i coroanatider. På kort tid har rehabpersonalen och läkarna på handkirurgiska mottagningen femdubblat antalet videobesök, från 20 till 100 videomöten i veckan.

Applikationen Alltid Öppet är en tjänst för invånare i Region Stockholm som behöver komma i kontakt med sjukvården på digital väg. Inom primärvården har appen fått stort genomslag, inte minst under coronapandemin.

– För en patient som exempelvis har fått senorna i handen ihopsydda är det viktigt att komma igång så fort som möjligt med sin rehabilitering, ibland bara ett par dagar efter operationen. Med hjälp av kameran kan vi kontrollera att patienten har förstått rehabprogrammet och utför rörelserna rätt, säger Kerstin Stihl som arbetar som arbetsterapeut på mottagningen.

Handkirurgiska kliniken på Södersjukhuset testade Alltid öppet i liten skala redan i höstas. Försöket föll väl ut, patienter och personal var positiva men incitamenten att genomföra videobesök var begränsade. Sen kom corona och ställde allt på ända. På mindre än en månad har Kerstin Stihl och hennes kollegor ökat från cirka 20 videomöten till 100 videomöten per vecka.

Rent praktiskt funkar det så att patienten laddar ner appen Alltid öppet och loggar in med BankID. Där kan patienten se sina förbokade besök och startar sedan själv videobesöket. Fysioterapeuten, arbetsterapeuten eller läkaren genomför besöket via journalsystemet TakeCare.

– Det blir nästan som att göra ett hembesök. Med hjälp av våra instruktioner kan vi se om patienten till exempel kan greppa en kryddburk. Vi har patienter som visar upp en hel arsenal av verktyg som de övar med i hemmet. Häromdagen var det en patient som visade hur hen kunde sy, säger Kerstin Stihl.

– Däremot ser vi inte helheten, det vill säga om patienten i övrigt rör sig på ett naturligt sätt. Det observerar vi ju vanligen vid ett fysiskt besök.

Tobias Laurell, klinikchef på handkirurgiska kliniken på Södersjukhuset är nöjd över den snabba utvecklingen.

– Videomötet är ett bra alternativ när vi inte kan erbjuda vanliga återbesök. Det kan inte ersätta en bra undersökning av patienten, det skulle stressa både våra patienter och vår personal. Men det är ett bra komplement. Jag kan tänka mig att användningen kommer fortsätta framöver, kanske blir det med mer frekvent i semestertider när patienten vill befinna sig på annan ort. Helt klart har våra det varit uppskattat med videomöten i dessa covid-tider.