Positiv start för nya vuxenakuten

Strax efter kl 08.00 på torsdagsmorgonen kommer den första patienten gående in på nya akutmottagningen. I entrén väntar 15 läkare och sjuksköterskor och hälsar välkommen.

– Det här är verkligen ett speciellt ögonblick, säger Sören Orehag, programdirektör, som varit med att planera driftsättningen sedan 2018. Det är torsdag 2 april och ett stort team av Sörens medarbetare har varit på jobbet sedan tidiga morgonkvisten. Idag ska det äntligen bli verklighet. Sju års planering - som omfattat alltifrån projektering, fackliga samverkansmöten till risk- och konsekvensanalyser och till slut en minutiös plan för klinisk driftsättning - ska krönas av att delar av vuxenakuten nu flyttar till sina nya lokaler.

–  Alla har lagt ner själ och hjärta för att detta ska bli så bra som möjligt. Jag kan säga att både de som jobbar med driftsättningsaktiviteterna och de som tar hand om patienterna, så att andra kan genomföra flytten, är värda alla guldstjärnor i världen!

Första ambulansen anländer till nya akuten

Strax efter kl 09.00 tar ledningssköterskan Monica Johansson Tesfay emot första larmet. Det är en prio 1 som är på väg in. Instruktionen är att ambulanser med misstänkta eller bekräftade covid-fall kör till gamla akuten, övriga till nya akuten. Förutom alla prio 1-larm, de ska alltid tas om hand på nya akuten.

– Lite rörigt är det såklart men det vore konstigt annars. Det känns mycket roligt att ha flyttat till större och ljusare lokaler. Jag är mycket glad och förväntansfull, säger Monica.

Samma sak tycker Noah Gustafsson, sjuksköterska på akuten, som står med sin sparkcykel vid en av de kulörta arbetsstationerna.
– Jo, det blir nog bra det här, men visst är det lite rörigt just nu.

Samtidigt som nya akuten öppnar upp pågår ett febrilt arbete i entrén till gamla akuten. Dit ska alla patienter gå för en första ankomstbedömning av sjuksköterska, som sitter bakom en provisorisk disk av plexiglas som fungerar som barriärskydd.

– Det behövs ett hål här för att vi ska kunna överlämna information till patienten, säger Maria Lindblom, sjuksköterska och pekar på plexiglaset.

De patienter som misstänks ha covid-19 visas in på gamla akuten och tas omhand av personal i skyddsutrustning. De patienter som är smittfria, och pigga nog att kunna gå själva, får gå vidare till nya akutmottagningen som ligger cirka 150 meter uppför Sjukhusbacken.

På torget utanför Södersjukhusets huvudentré står Michaela Nilsson och hennes kolleger från Programkontoret. De turas om att visa vägen till Sjukhusbacken 14, som fungerar som temporär entré till dess att den nya akutentrén blir färdigställd i sommar.

– Om ett par dagar får vi utvärdera hur skyltning och information fungerar, men än så länge har det inte varit så många frågor.
– Nej, det är faktiskt mest taxibilarna som vi behöver mota bort, inflikar en vakt från fastighetsförvaltaren Locum.

Coronapandemin utlöste tidigarelagd öppning

Beslutet att öppna nya akuten togs för två veckor sedan, men den egentliga driftstarten var planerad till 13 maj. Orsaken till beslutet var det stigande antalet covid-19-smittade i Stockholms län.

– Vi var först av Stockholmssjukhusen att skapa ett särskilt coronspår i början av mars. Men nu förväntar vi oss att betydligt många fler patienter med covid-19 kommer att söka akut, så vi behövde snabbt kunna dela upp våra akutflöden ytterligare, säger Johan Raxell, läkarchef på akuten.

Lite senare på dagen stöter vi på varandra i entréhallen. Hur har det gått idag?

– Allt har gått över förväntan! Vi hade satt en grundstruktur för hur arbetet ska utföras men medvetet lämnat utrymme för att kunna skapa nya rutiner. Och vi har fantastiska medarbetare som löser svårigheter i takt med att de uppstår.

Korta fakta om Södersjukhusets nya akutmottagning

Den nya akutmottagningen är en del av om- och utbyggnaden på Södersjukhuset under åren 2014-2020, som omfattar motsvarande 25 procent av den totala ytan på sjukhuset. Akutmottagningen är dimensionerad för att kunna ta emot cirka 135 000 patienter per år, jämfört med de gamla lokalerna som var dimensionerade för 60 000 besök per år. Lokalerna består av flera olika byggnader som har byggts samman till en gemensam enhet. Här finns bland annat sex akutrum, varav fem ligger i anslutning till ambulanshallen, 48 behandlingsrum och 52 övervakningsbås.

Nästan hälften av Södersjukhusets röntgenundersökningar remitteras från akutmottagningen. För att öka tillgängligheten och minska väntetiden för patienterna integreras nu delar av röntgenkliniken på den nya akutmottagningen.