Projektet BioRock förvandlar skogsråvara till värmande rockar för vården

Projektet BioRock där Södersjukhusets innovationsenhet, Sös Innovation, är en av parterna ska inspirera till fler hållbara textilprodukter i vården. Först ut är en rock som värmer vårdens medarbetare när de inte träffar patienter - vid dokumentation, i lunchrummet eller under ärenden på sjukhuset.

Exemplets makt

I Region Stockholms vision för 2040 är hållbarhet ett viktigt område. När det gäller tyger i vården finns sedan tidigare biobaserade sängöverdrag och nedbrytbara plastförkläden, men inte nedbrytbara kläder. Förrän snart, om det går som projektet BioRock vill.

Bara i Region Stockholm förbrukas runt 30 000 besöks- eller värmerockar i plastbaserat material varje månad. Genom den nya nedbrytbara värmerocken av skogsråvara vill BioRock-projektet kommunicera till beslutsfattare inom vården att det, med ganska enkla utvecklingsinsatser, går att ta fram miljö- och verksamhetseffektiva alternativ till dagens oljebaserade textila produkter och lösningar. Så att förhoppningsvis fler liknande produkter ser dagens ljus. En viktig insats, inte bara för att regionerna ska nå sina miljömål, utan också för att Sverige ska nå det långsiktiga målet att till 2050 ha minskat nettoutsläppet av växthusgaser till noll.

Södersjukhuset vårdens part i projektet

Sebastian Törnfeldt är innovationsledare på Sös Innovation och den som drivit projektet från Södersjukhusets sida. Sös Innovation är Region Stockholms representant i projektet och står för vårdens kravställning och testning av produkterna.

- För oss har det varit viktigt att involvera vårdens medarbetare i utvecklingen av produkten. Så att det blir en produkt som de vill använda och som möter vårdens krav på patientsäkerhet och hygien. För att lättare kunna testa materialet har vi också valt att börja med klädesplagg som inte används i patientmöten. Värmerockar används flitigt idag och för dessa är hygienkrav och materialkrav lägre. Men det material som nu tagits fram skulle kunna användas för att producera många olika klädesplagg i framtiden, säger Sebastian Törnfeldt.

Nu har rockarna testats på Sös

Är rockarna sköna då? Medarbetare på Södersjukhusets medicinska intensivvårdsavdelning (MIVA) fick chansen att testa och utvärdera två olika prototyper. För att se om något ska justeras innan den slutgiltiga rocken produceras.

Två av dem som testade rockarna var vårdutvecklarna Mimmi Isaksson och Caroline Schelin.

- Jag tycker den har en mysig och varm känsla. Mycket mjukare och skönare än de rockar vi har nu. De är så hårda så att de nästan står upp av sig själva, säger Caroline.

- Och det är bra att rocken är kort där fram så man kan stoppa ner händerna i byxfickorna utan att behöva dra upp tyget.

Mimmi håller med.

- Ja men den här varianten med tjockare tyg över bröstet och ryggen är skönast. Tyget är mindre statiskt och klibbar inte fast på armarna som den andra gör. Den här har också tunnare tyg vid ärmarna, det är bra. Jag har ofta värmeväst annars men rock vore skönt.

Andra spontana reaktioner under provningen var ”Kragen är skön, lite styvare men skaver inte.”, ”Bra att kunna skriva sitt namn direkt på rocken.”, ”Behöver vi ha hängare inuti?”, ”Jo, hängare är bra”, ”Vit färg är smart, då syns det ännu bättre om den blivit smutsig.” och ”Nej, fickor behövs inte tycker jag.”

Bland detaljer som skulle kunna göras om en smula nämns ”kanske lite sladdriga muddar” och ”den får gärna vara lite längre där bak”.

Rocken snart i produktion

Efter testning och utvärdering står nu tillverkarna beredda att producera rocken, så håll utkik på marknaden framöver!

Vill du veta mer?

Läs mer om BioRock på wargoninnovation.se.

Du kan också kontakta Sebastian Törnfeldt på Sös Innovation, sebastian.tornfeldt@sll.se

BioRock har också ett systerprojekt som heter Nordic Bio. Där tittar man på hur en kombination av återvunna textilier från vården och biobaserade textilier kan skapa nya hållbara material. Även Nordic Bio kan du läsa mer om på wargoninnovation.se.