Rackarbacken - Södermalms populäraste personalrestaurang?

Rackarbackens personal
Rackarbacken har varit Södersjukhusets personalrestaurang sedan 1947, och här äter cirka 800 matgäster varje dag. Sedan 90-talet har restaurangen drivits av externa aktörer. När Södersjukhuset den 1 juni i år tog över driften av ”Rackis” är det första gången som restaurangen drivs i egen regi.

– Jag vet hur viktig vår personalmatsal är och den har många stamgäster. Med Rackarbacken i egen regi så kommer vår personal att ges större möjlighet att påverka måltidsutbudet. Många som arbetar på Södersjukhuset är miljömedvetna, och att vi nu satsar på ett hållbarhetsarbete för denna verksamhet hoppas vi kommer att både synas och uppskattas, säger servicedirektör Lena Lundin. Att tidigare restaurangpersonal valt att fortsätta arbeta i vår restaurang hoppas vi är ett tecken på att vi är en attraktiv arbetsgivare, fortsätter Lena Lundin.

Bättre och mer hållbara luncher

Södersjukhuset byggde ett eget kök för patientmåltider som stod färdigt 2018 och sjukhusets egna måltidskoncept har visat sig vara bra för både patienterna, klimatet och ekonomin. Att nu ta över driften av Rackarbacken och cateringverksamheten känns som ett naturligt nästa steg, menar Lena Lundin. Några av de viktigaste målen är att kunna erbjuda en bättre måltid och måltidsmiljö till personalen. Men även att Södersjukhuset får en större robusthet, då Sös nu får två verksamheter som köper in råvaror och producerar måltider, samt ett mer kontinuerligt hållbarhetsarbete.

– Att vi tagit över driften av ”Rackis” innebär exempelvis att andelen ekologiska råvaror enklare kan utökas, att utbudet kan göras mer hälsosamt, och att man enklare kan göra insatser för att minska matsvinnet, berättar Agnes Renberg, projektledare.

Uppgraderingen av ”Rackis” fortsätter under hösten

Under sommaren och hösten planeras även en uppfräschning av restaurangens inre och yttre miljö. Bland annat planeras en lounge att inredas i matsalen. Syftet med loungen är att det ska vara ett flexibelt utrymme som utöver att vara en trevlig lunchmiljö också ska gå att nyttja till mindre formella möten.

– Det känns väldigt bra att vi med nya Rackarbacken kan öka hållbarheten genom att ”äga” hela kedjan, från inköp till avfallshantering. Och vi hoppas så klart även att maten vi serverar medarbetarna kommer vara minst lika uppskattad som den varit fram tills nu, avslutar Lena Lundin.

Restauranggäster i äppellunden vid restaurang Rackarbacken.png

Södersjukhusets personal och andra besökare avnjuter en lunch i äppellunden utanför Rackis under premiärdagen 1 juni.