Röda Korset-värdarna tillbaka på Södersjukhuset

Röda-Korset-värd i röd väst med munskyddstår vid högt bord i Södersjukhusets entréhall och pratar med en besökare i munskydd
Från och med den 4 oktober är Röda Korset-värdarna tillbaka på Södersjukhuset efter 19 månaders paus pga pandemin. Deras uppgift är att hjälpa patienter, besökare och medarbetare att hitta till rätt avdelning – något de har gjort på Sös sedan 60-talet!

Förutom att hjälpa patienter att hitta rätt kan värdarna från Röda Korset hjälpa till om en patient har svårt att själv ta sig till en mottagning/avdelning eller till exempel behöver en rullstol.

Röda Korset-värdarna arbetar ideellt och finns på plats vid informationsdisken ca kl 8-15 på vardagar.

Röda Korset startade sin verksamhet med Röda Korset-värdar 1959. Det första sjukhuset som verksamheten testades på var ...just det, Södersjukhuset! Flera andra sjukhus följde snabbt efter, och i dag finns fler än 1 300 rödakorsvärdar på över 65 platser i Sverige.

På bilden syns Carin Lundqvisth från Röda Korset som guidar en medarbetare.

Foto: Torkel Ekqvist, Fotogruppen Södersjukhuset