Ronnie Ask på Venhälsan tilldelas Red Ribbons hedersutmärkelse av Hiv-Sverige

Ronnie Ask, sjuksköterska på Venhälsan, Södersjukhuset.
Ronnie Ask, sjuksköterska på Venhälsan, har tilldelats Red Ribbons hedersutmärkelse för sitt varma bemötande och stora kunskap. Priset delas årligen ut till en person, förening eller företag, som under det föregående året har gjort något betydelsefullt för att förbättra livsvillkoren för personer som lever med hiv.

Venhälsan är Södersjukhusets mottagning för män som har sex med män och transpersoner som vill testa sig för könssjukdomar. Utmärkelsen delas ut av Hiv-Sverige och består av en Red Ribbon-medalj i guld och granater designad och tillverkad av Michaela de la Cour, samt ett diplom.

- För mig är det den finaste utmärkelsen man kan få i mitt arbete. Är oerhört stolt över priset, men ser det som ett pris för oss alla sjuksköterskor som gör ett mycket viktigt arbete inom HIV och STI vården, säger Ronnie Ask, Sjuksköterska på Venhälsan på Södersjukhuset.

Ronnie Ask har alltid tyckt om att arbeta med människor och började först sommarjobba som sjukvårdsbiträde innan han utbildade sig till sjuksköterska. På Venhälsan har han arbetat i 20 år och mött människor över lång tid.

- Vissa patienter har jag nu känt i 20 år. Det är fantastiskt att tillsammans med patienten och teamet vara stöd i behandlingen som är livslång.

Hiv-Sverige motiverar utmärkelsen så här:

Med genuint intresse hjälper Ronnie alla han möter genom att vara lyhörd och med varmt hjärta lyssnar, förklarar och ger svar på alla frågor. Framför allt är han en medmänniska där de han möter känner förtroende och trygga med att vara sig själv. Ronnies kunskap är en källa till inspiration som han gärna delar med alla som vill lyssna.

Utmärkelsen delas ut vid en ceremoni i ABF-huset i Stockholm i samband med Candlelight Memorial Day som arrangeras tredje söndagen i maj varje år för att hedra dem som avlidit i aidsrelaterade sjukdomar och för att synliggöra personer som lever med hiv.