Sös Bröstcentrum öppnar mottagning på Södertälje Sjukhus

Bild på mammografiapparat
Från den tredje april kommer kvinnor från Södertälje kunna göra sin mammografiscreening på Södertälje Sjukhus, där Sös Bröstcentrum kommer ha mottagning tre dagar i veckan. Tidigare har dessa kvinnor behövt åka till Bröstcentrums lokaler vid Södra Station i Stockholm.

– Det här blir ett jättelyft för patienter från Södertäljeområdet, och vi hoppas att fler nu kommer att gå på sina mammografikontroller, säger Ann Sundbom, verksamhetschef, Sös Bröstcentrum.

Att Södertälje Sjukhus, i tätt samarbete med Sös Bröstcentrum, nu även utför mammografiscreening sker i samband med att enheten för öppenvårdsröntgen flyttar till nya lokaler på Södertälje Sjukhus, och byter namn till Röntgen 2. Man räknar med att kalla cirka 10 000 kvinnor om året till screeningundersökning.

Tidigare har kvinnor i Södertälje med omnejd behövt åka in till Bröstcentrum vid Södra station i Stockholm, vilket resulterat i lägre deltagarantal.

– Vi har väntat länge på den här flytten till nya lokaler, berättar Anna-Sophie Westman, verksamhetschef VO Röntgen på Södertälje Sjukhus. Och i och med våra samarbeten och utbyten av kompetenser säkerställer vi en ännu bättre kvalitet på vården.