Fler trygga patienter och närstående på akuten

Sös-akutens och Sös Innovations förbättringsarbete ”När är det min tur?” har gett fler trygga patienter och närstående på Sös akutmottagning.

I filmen får du följa med in på akutmottagningen, se exempel på de förbättringar som gjorts, läsa vad några patienter tycker så här långt, och vad nästa steg i förbättringsarbetet blir:

Sedan 2018 jobbar Sös akutmottagning och innovationsenhet Sös Innovation tätt ihop för att få fler patienter och närstående att känna sig välinformerade och trygga på akuten.

Arbetet inspirerades till en början av projektet ”A better A&E” i England, som handlar om hur mycket information vi i vården ska dela med patienterna. Frågan ”När är det min tur?” är svår att svara på. Men kan vi ge viss information som ändå gör det bättre för patienter och närstående?

Tjänstedesignsmetoder gav lösningar på rätt problem

I förbättringsarbetet har Sös Innovation pratat med över 130 patienter och närstående, och fått skriftlig feedback från ännu fler. Akutens medarbetare har i sin tur bidragit med information om verkligheten de jobbar i.

Med hjälp av tjänstedesignsmetoder har rätt problem ringats in. Och tillsammans har akuten och Sös Innovation tagit fram förbättringar som nu har börjat ge resultat. Resultaten är mindre oro och färre frågor när patienter och deras närstående ges större insyn i vårdens arbete. Och en bättre upplevelse där mat och dryck nu finns nära tillhands.

Bland topp 5

Projektet var i hård konkurrens uttaget som ett av fem projekt i årets finalomgång för Tillsammanspriset – patienter och vård i samverkan som Region Stockholms delar ut. Arbetet har också belönats med medel från Region Stockholms Innovationsfond tre gånger! Men akuten vill bli ännu bättre. Tillsammans med Sös Innovation fortsätter de förtydliga akutens process i varje steg. Näst på tur står också att besvara frågan "Hur kan vi bäst bemöta oro hos patienter och närstående?".

Vill du veta mer?

Kontakta gärna projektgruppen.