Stort midjemått ökar risken för en andra hjärtinfarkt eller stroke

Att ha för många kilon runt magen, även om du är smal i övrigt, ökar risken att drabbas av en andra hjärtinfarkt eller stroke. Det visar nu en stor studie ledd av Sös-forskaren och hjärtläkaren Per Svensson. Studien omfattar 22 000 patienter från det nationella kvalitetsregistret SWEDEHEART* och har publicerats i den vetenskapliga tidskriften European Journal of Preventative Cardiology.

Det är sedan tidigare känt att bukfetma ökar risken för en första hjärtinfarkt. Nu visar forskningen att det också ökar risken för att drabbas på nytt av hjärtinfarkt, eller stroke. Att hålla koll på midjemåttet verkar alltså vara lika viktigt som att inte lägga på sig alltför många extrakilon totalt sett.

Ju större midjemått desto högre var risken att drabbas igen. Oavsett andra riskfaktorer eller om du behandlades med till exempel blodförtunnande, blodtryckssänkande eller lipid(fett)sänkande läkemedel.

– Våra resultat pekar på att det kan finnas andra negativa mekanismer förknippade med bukfetma som är oberoende av traditionella riskfaktorer. En hälsosam kost och regelbunden fysisk aktivitet kan hjälpa till att upprätthålla ett sunt midjemått och minska risken för framtida hjärtinfarkter och stroke, säger Per Svensson, överläkare och docent vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset (KI SÖS).

*Studien kommer från SWEDEHEART-registrets del SEPHIA som samlar data kring hjärtintensivvård, kranskärlsröntgen, PCI, hjärtkirurgi och sekundärprevention

Fakta: Varje år drabbas cirka 25 000 personer av hjärtinfarkt och cirka 21 000-22 000 personer av stroke. I studien drabbades ungefär 2 procent per år av en ny hjärtinfarkt eller stroke, efter att dom har varit på återbesök och mätt sitt midjemått efter en första hjärtinfarkt. Risken är alltså inte så stor, men om du tillhör femtedelen med mest bukfetma är den relativa risken 25-30 procent högre.

Läs mer i pressmeddelandet från Karolinska Institutet.
Mer information finns också på CNN Healths och på European Society of Cardiologys webbplatser.