Välkommen som ny styrelseordförande Peter Graf

porträtt Peter Graf
Från den 1 januari är Peter Graf ny ordförande för styrelsen för Södersjukhuset, Danderyds sjukhus och Södertälje sjukhus. Peter Graf har en lång och gedigen erfarenhet som läkare och chef inom hälso- och sjukvården i Region Stockholm.

Har du någon koppling till Södersjukhuset?

– Ja, jag hade faktisk mitt allra första jobb som underläkare på Södersjukhuset redan innan jag utbildade mig till öron- näsa- halsläkare. 1990 fick jag jobb på den öron- näsa- halsmottagning som då fanns på sjukhuset. Så Södersjukhuset har en speciell plats i mitt hjärta där jag alltid har trivts väldigt bra. Det känns lite som att komma hem att vara tillbaka här.

Vad har du mer gjort i ditt yrkesliv?

– Jag lämnade Södersjukhuset för en tjänst som verksamhetschef på öron- näsa- halsmottagningen på Huddinge sjukhus. Så småningom gjordes en sammanslagning av mottagningarna som jag blev chef för. Senare blev jag chef för Astrid Lindgrens barnsjukhus när verksamheterna på Huddinge och Karolinska sjukhusen slogs ihop. Jag har också varit VD för Danderyds sjukhus och därefter för Tiohundra i Norrtälje.

Varför ville du ha uppdraget som styrelseordförande?

– När jag hade lämnat mitt operativa uppdrag som verksamhetschef och VD på Tiohunda fick jag frågan om jag ville ta det här uppdraget. Jag kände att med min bakgrund och långa erfarenhet av hälso- och sjukvården i regionen skulle jag kunna bidra.

Vad ser du som de viktigaste uppgifterna?

– Jag vill lyfta att det görs så mycket bra inom sjukvården och vilken nytta vi gör för invånarna i Region Stockholm. Alla som jobbar här gör ett viktigt arbete.

– Vi behöver också utveckla vården och öka digitaliseringen för att kunna erbjuda än mer vård i framtiden. Som ordförande för alla tre sjukhusen hoppas jag kunna bidra med mina tidigare yrkeserfarenheter där samarbete både med primärvården och kommunerna varit en hörnsten.

Styrelseledamöter

Styrelsen för Södersjukhuset, Danderyds sjukhus och Södertälje sjukhus består av följande personer.

Ordförande

Peter Graf

Ledamöter

Christina Rapp Lundahl, ledamot