Välkomna till Vulvapodden!

Barnmorskan Gabriella Carlö, kuratorn Filippa Rehnström och läkarna Lena Maltzman och Bita Eshraghi m.fl. berättar i fyra avsnitt om Vulvamottagningen, och hur det är att vara patient här.

I första avsnittet får vi veta vilka besvär som är vanliga att söka hjälp för och vad man möter vid ett första besök.

I avsnitt två fördjupar vi oss i hur teamet arbetar kring en patient och hur en behandling kan gå till. Vi får veta mer om de vanligaste diagnoserna som behandlas på mottagningen: provocerad lokaliserad vulvodyni och vaginism.

Det är inte alltid en behandling löper på lekande lätt utan det kan uppstå utmaningar på vägen – och det är helt normalt. I avsnitt tre berättar Gabriella, Filippa Renström och Bita mer om hur vägen till läkning kan se ut.

I det fjärde avsnittet möter vi en av Vulvamottagningens patienter, Anna (som egentligen heter något annat), och får höra hennes perspektiv på att vara patient här.

Länk här till Vulvamottagningens hemsida!

Foto: Fr.v. Lena Maltzman, gynekolog, och Gabriella Carlö, barnmorska