Whiplashskadad: Vem riskerar att inte bli återställd?

Nu finns ny viktig kunskap kring whiplashskador, när Eric Rydman disputerar på ämnet. Dessa skador som idag genererar flest försäkringsärenden av alla fysiska men kopplat till trafikolyckor. Vissa av dem som drabbas har bara ont några dagar. Andra dras med smärta resten av livet och får en sänkt livskvalitet.

Det långsiktiga målet med Eric Rydmans forskning är att hitta en effektiv behandling för de patienter som inte blir återställda efter en whiplashskada.

- Det första steget är att tidigt kunna identifiera de patienterna. Där tycker jag att den här avhandlingen innebär framsteg, säger Eric som är överläkare på verksamhetsområde Ortopedi vid Södersjukhuset.

I sin avhandling visar han för första gången att människor som har artros i halsryggens leder löper större risk än andra att inte bli återställda. Även patienter med en lång och smal halsrygg har sämre prognos.

- Kan vi identifiera personer som har en hög risk att få kroniska besvär kan vi sätta in större resurser, exempelvis med multiprofessionell behandling, för dessa personer i ett tidigare skede.

- De som har svåra smärtor i nacken efter en trafikolycka bör söka vård för att förhindra att smärtorna blir långvariga.

Mer information

Eric Rydman disputerar vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset (KI SÖS).

Disputationen äger rum fredag 13 mars kl. 9.00 i Sös aula (hiss C, plan 6).

På Karolinska Institutets webbplats kan du läsa hela Eric Rydmans avhandling med namnet ”Prognostic factors for Whiplash Associated Disorders”.

Foto Eric Rydman: Torkel Ekqvist, Fotogruppen Sös

Illustration: Illustrationen visar två varianter av vinkelförhållanden i övergången mellan halsrygg och bröstrygg. A visar en variant med låg risk för långvarig smärta efter en whiplashskada och B visar en variant med hög risk för långvarig smärta efter en whiplashskada.