Stöd och hjälp under ditt besök
Civila tjänstehundar
På Södersjukhuset är civila tjänstehundar tillåtna.
En civil tjänstehund är utbildad att assistera sin förare och fungerar som ett hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning. I begreppet civil tjänstehund ingår ledarhund och assistanshundar som ger stöd och möjlighet att till exempel självständigt kunna ta sig till och in på vårdinrättning.
Inga andra djur är tillåtna i sjukhusets lokaler.
Södersjukhuset följer Locums riktlinjer för djur på sjukhus.(Extern länk)
Hjälpmedel
På södersjukhuset kan du som inneliggande patient med funktionsnedsättning låna hjälpmedel efter sjukdom eller skada. Hjälpmedel lånas ut för att underlätta dagliga aktiviteter i hemmet och närmiljön samt som hjälp och stöd vid vård och behandling.
Vi kan erbjuda hjälpmedel vid förflyttning så som rullstol, rollator, käpp och kryckkäppar. Vi kan också erbjuda hjälpmedel för att underlätta vid toalettbesök, dusch och bad samt vid på och avklädning, eller för att höja sängen, soffan eller fåtöljen. Ibland kan det finnas behov av hjälpmedel för att underlätta fortsatt vård och behandling vid t.ex. andningssvårigheter.
En arbetsterapeut och/eller fysioterapeut gör en bedömning av hur länge du kan komma att behöva hjälpmedlen. Om du tillfälligt har behov av hjälpmedel kommer du att få betala en hjälpmedelsavgift. Om ditt behov är bestående får du låna hjälpmedel kostnadsfritt av landstinget.
Om du är i behov av hjälpmedel men inte är inneliggande på Södersjukhuset ska du vända dig till din vårdcentral.
Rullstolar
Transportrullstolar finns att låna i informationsdisken i huvudentrén om du eller den du följer med har behov av det under besöket på sjukhuset.
Rullstolarna är endast avsedda att användas på sjukhushusets område och ska lämnas tillbaka i informationsdisken efter besöket. För att alla som har behov ska få tillgång till en rullstol är det viktigt att den lämnas tillbaka så snart som möjligt när den inte behövs längre.
Om du är patient på en vårdavdelning och har behov av en rullstol får du hjälp med det av personalen på din avdelning.
Röda korset-värdar
Våra värdar från Röda Korset finns tillgängliga för frågor i huvudentrén vid informationsdisken. Deras uppgift är att hjälpa besökare som har svårt att själva ta sig till eller hitta till mottagningar/avdelningar på sjukhuset.
De hjälper även till att beställa sjukresa, färdtjänst eller taxi. Om det inte finns någon värd på plats kan personalen i informationsdisken hjälpa dig.
Röda Korset-värdarna arbetar ideellt och finns här under höst- och vårtermin. Under sommaren finns de på plats i begränsad omfattning.
Följande tider är värdarna på plats
Måndag kl 8.00- 16.00
Tisdag-onsdag kl 8.00- 15.00
Torsdag kl 8.00- 16.00
Fredag kl 9.00- 15.00
Tolk
Du kan få tillgång till tolk för att för att förstå vårdpersonalen och vårdinformation.
En tolk ska översätta det vårdpersonalen säger så att du förstår informationen och kan påverka din vård.
Det finns flera skäl till tolk bland annat:
- Om du inte förstår svenska
- Om du är döv eller hörselskadad
- Om du har talsvårigheter
Läs mer om tolkservice för patienter på 1177 webbplats(Extern länk)
- Senast granskad: 6 november 2024