Hoppa till huvudinnehållet

Tack!Expressen

 

År: 2019 

Många patienter och närstående känner tacksamhet gentemot personalen men det är inte alltid som den sätts i ord och når fram. Vi designade vykort och skapade en slags brevlåda för patienter och närstående att lämna en hälsning som sedan gavs vidare till personalen. 

Förutom att skapa en positiv känsla var vykorten en möjlighet för oss att testa ett nytt sätt för att förstå och utvärdera patienters och närståendes vårdupplevelse med fokus på det som inte är så enkelt att mäta, så som omsorg, empati eller ett givande samtal.  

ah va kul nu blev jag alldeles rörd.jpg

Tack!Expressen byggde vidare på insikter från Empatimottagningen
från året innan, där både personal och besökare kunde skriva ner och dela sina erfarenheter av vården.  

Projektresultat: 

  • Under veckan skickades 180 vykort som togs emot av tacksamma och överraskade medarbetare.  
  • Insikterna från Tack!Expressen togs vidare för att skapa förutsättningar för ett bättre vårdmöte, se bland annat projektet Bemötandeverktyg för att läsa mer. 

Medverkande från Sös Innovation: Pomme van Hoof, Clara Chague, Hanna Turesson Bernehed, Maria Stockhaus. 

Kontakta mig om du vill veta mer: 

Pomme van Hoof 
Innovationsledare & Tjänstedesigner 
pomme.vanhoof@regionstockholm.se