
Södersjukhuset förbättrar sina resultat i Nationella patientenkäten
Årets resultat i Nationella patientenkäten visar fina resultat för Södersjukhuset när det gäller bland annat bemötande och delaktighet. Sjukhuset får bland de högsta betygen i landet, och förbättrar sig på nästan alla områden jämfört med 2023.
Enkäten visar att 9 av 10 patienter upplever att deras vårdbehov har blivit tillgodosett, och att personalen bemöter dem med engagemang och medkänsla. Resultaten bekräftar det långsiktiga arbete som sjukhuset bedrivit för att stärka dialogen med patienter och närstående.
– Det är mycket glädjande att se att Södersjukhusets långsiktiga arbete med patientsamverkan och bemötande ger tydliga resultat. Det visar att kultur och värderingar gör skillnad – och att ett empatiskt förhållningssätt är en styrka, inte en självklarhet. Jag är stolt över alla medarbetare som varje dag bidrar till att våra patienter känner sig trygga, sedda och delaktiga, säger Karouk Said, sjukhusdirektör på Södersjukhuset.
De tre dimensioner som Södersjukhuset rapporterar till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen – Helhetsintryck, Delaktighet och involvering samt Information och kunskap – har alla förbättrats sedan 2023. Inom både slutenvården och öppenvården ligger sjukhuset över såväl region- som rikssnittet.
Bakom förbättringarna finns flera initiativ för att stärka det patientnära arbetet. Bland annat genom Södersjukhusets Patient- och närståenderåd, en expertpanel av personer med egna erfarenheter från vården, som har stort inflytande.
– Det här är ett fantastiskt resultat och ett bevis på att vårt målmedvetna arbete med bemötande, kommunikation och delaktighet verkligen ger resultat. Vi har under flera år haft ett starkt fokus på att se hela människan och bygga en vård som utgår från frågan "Vad är viktigt för dig?". Det känns otroligt roligt att patienterna upplever skillnaden, säger Eva Kristensen, patientsamordnare på Södersjukhuset.
Resultaten i Nationella patientenkäten används som ett viktigt underlag i sjukhusets förbättringsarbete och i det fortsatta arbetet för en personcentrerad och trygg vård.
Fakta: Nationella patientenkäten
Nationella patientenkäten (NPE) mäter hur patienter upplever vården i Sverige och samordnas av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tillsammans med landets regioner.
På Södersjukhuset 2025:
• Slutenvård: 2 188 enkäter utskickade, 1 031 svar (46,8 procent).
• Öppenvård: 4 452 enkäter utskickade, 2 212 svar (49,7 procent).


