De stora möjligheterna lockade Cesare, Caroline och Erik till Forskningscenter

Visste du att Sös har ett forskningscenter på sjukhuset ihop med Karolinska Institutet? Centret stöttar medarbetare i vården som vill forska. Men varför väljer man att forska, och just på Forskningscenter? Kika in och möt forskarna Cesare Patrone, Caroline Nilsson och Erik Melén. De berättar om både forskningsrön, samarbeten över gränserna och om nyfikenheten för det okända.

Caroline Nilsson

Forskar kring diagnostik och behandling av matallergier.

Caroline är docent vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset (KI SÖS). Vid sidan av det, barnallergolog på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset vid Södersjukhuset.

”Jag tror att immunterapi är framtidens behandling för matallergiker.”

Hur vanligt är allergisjukdomar i Sverige?

- I Sverige har cirka 25-30 % någon allergisjukdom. Cirka 8 % av alla barn och 3-5 % av vuxna har matallergi.

Varför har du valt att forska?

- Jag forskar för att det är roligt att få veta mer om ett område. Jag drivs av nyfikenheten.

Korta fakta om Carolines forskning

• Caroline har fått jordnötsallergiska barn att tåla jordnötter, med hjälp av så kallad immunterapi.

- Jag tror att immunterapi är framtidens behandling för matallergiker.

• Genom hennes forskning kan vi nu skilja på ”äkta” matallergi och korsreaktion med till exempel pollen.
  • Caroline tittar också på hur allergier och infektioner som liten påverkar hälsan 20 år senare, som ung vuxen.
  • 2018 startade hon ett kunskapscenter kring matallergi för barn på Sös. Ett center som sprider kunskap till vården och till matallergiska barn och deras föräldrar.

Varför forskar du på just Forskningscenter?

- Jag tycker att det finns en bra kompetens samlad här, både för klinisk forskning med barn som studiepatienter och bra laboratorieresurser.

- Och forskningssjuksköterskorna på Forskningscenter vill jag verkligen lyfta! Utan dem skulle den kliniska forskningsverksamheten stanna.

- Det är också utvecklande att arbeta över gränserna, och fantastiskt att vi har lab och klinisk forskning på samma ställe.

---------------------------

Erik Melén

Forskar kring astma, allergier och lungproblem hos barn och ungdomar.

Erik är professor vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset (KI SÖS) samt ska leda Sös kliniska epidemiologiska centrum (EPI-SÖS). Vid sidan av det, barnläkare på Sachsska barn- och ungdomssjukhuset vid Södersjukhuset.

Målet är en bättre lunghälsa för alla genom hela livet.”

Hur många har astma, allergier och lungproblem i Sverige?

- I Sverige har cirka 10 % av barn och vuxna astma.Minst en halv miljon människor lever med kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL.

Varför har du valt att forska?

- Jag forskar för att förstå sjukdomars uppkomst; om arv och miljö och om orsak och verkan. Forskning handlar om att upptäcka och ta fram ny kunskap.

Korta fakta om Eriks forskning

• Erik vill förstå varför vissa barn drabbas av astma, allergier och lungproblem. Och vad som avgör hur deras hälsa utvecklas på lång sikt.
  • Sedan 1994 har flera tusen barn följts i det så kallade BAMSE-projektet. Frågan har varit hur livsstil, arv och miljö påverkar barns astma, allergi och lungutveckling.

- Vi hoppas hitta sätt att förebygga sjukdomarna. Och få fram behandlingar för att bota astma och allergi.

Målet är en bättre lunghälsa för alla genom hela livet. Nu analyseras 24-årsuppföljningen i BAMSE-projektet.

Varför forskar du på just Forskningscenter?

- Här finns resurser och kompetens för att genomföra klinisk och translationell forskning i världsklass.

----------------------------------------------------------------------------

Cesare Patrone

Forskar kring kopplingen diabetes och stroke.

Cesare är lektor med klinisk anställning på verksamhetsområde Internmedicin på Sös och docent i neurovetenskap vid Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset (KI SÖS).

”Vi har kommit på att vissa diabetesläkemedel också kan användas för behandling av stroke. En viktig upptäckt som snabbt kunde användas i vården.”

Hur vanligt är stroke och hur många av de drabbade har diabetes?

- I Sverige drabbas cirka 21 000-22 000 personer av stroke varje år. Cirka 1 000 av dessa behandlas på Sös. Att ha diabetes ökar risken för stroke (cirka 22 % av de drabbade har typ 2-diabetes).

Varför har du valt att forska?

- Jag forskar för att jag har en stor nyfikenhet för det okända. Det handlar om strävan efter ny kunskap.

Korta fakta om Cesares forskning

Cesare har kommit på att vissa diabetesläkemedel också kan användas för behandling av stroke.
- En viktig upptäckt som snabbt kunde användas i vården. Läkemedlen finns redan på marknaden.

Varför forskar du på just Forskningscenter?

- Det finns bra kunskap och möjligheter för diabetesforskning på Sös. Jag får kontakt med ledande forskare inom området.

Vill du också forska?

Cesares tips är att ”hitta ett bra projekt och en handledare med stort engagemang som kan leda dig genom projektet”.

Välkommen till Forskningscenter! hälsar Fuad Bahram, föreståndare

Mer information om Forskningscenters verksamhet hittar du på www.sodersjukhuset.se/forskningscenter

Foton: Torkel Ekqvist, Fotogruppen Sös